سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظر الیف شافاک درباره شمس تبریزی + جدیدترین مصاحبه نویسنده کتاب

نظر

در این مطلب نظر الیف شافاک درباره شمس تبریزی را در جدیدترین مصاحبه این نویسنده ترک می خوانید. الیف شافاک نویسنده مشهور ترکیه‌ای و خالق رمان «ملت عشق» که برای نگارش رمان «10 دقیقه و 38 ثانیه در این جهان عجیب و غریب» موفق شده بود به فهرست نهایی جایزه ادبی «بوکر» سال 2019 راه‌ یابد چندی پیش با نشریه «نیویورک‌تایمز» به گفت‌وگو نشست که در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

نظر الیف شافاک درباره شمس تبریزینظر الیف شافاک درباره شمس تبریزی

در قفسه کنار تخت‌خواب‌تان چه کتاب‌هایی قرار دارند؟

در بازه‌های زمانی متفاوت کتاب‌های مختلفی را مطالعه می‌کنم، اما معمولا همزمان  یک کتاب داستانی و یک کتاب غیرداستانی را روی میز کنار تخت‌خوابم قرار می‌دهم.

برای افرادی که می‌خواهند وضعیت امروزی ترکیه را درک کنند، مطالعه چه کتابی را پیشنهاد می‌کنید؟

مطمئنا پاسخ خواهم داد کتاب‌های بیشتری از زنان را مطالعه کنند. آثار نویسندگان زن، روزنامه‌نگاران زن،‌ شاعران زن و استادان دانشگاهی زن را مطالعه کنید. و زمانی که از زنان صحبت می‌کنم منظورم تمام نویسندگان زن از هر قوم و تاریخچه فرهنگی است: ترک، کرد، ارمنی‌، یهودی و یونانی. ترکیه کشوری با نسیان اجتماعی است. آثار آن دسته از نویسندگانی را مطالعه کنید که گواه سکوت و خاموشی هستند.

جایزه نوید محمد زاده در فیلم \متری شش و نیم\

قهرمان و ضدقهرمان‌های داستانی محبوب شما چه کسانی هستند؟

«اورلاندو»‌ قهرمان محبوب ابدی من است و من این حقیقت را که «‌ویرجینیا وولف»  آن کتاب را یک زندگی‌نامه عنوان کرده نیز دوست دارم. همچنین «‌جی گتسبی» را به عنوان ضدقهرمان محبوبم انتخاب می‌کنم. «‌گتسبی بزرگ» کتابی تحسین‌برانگیز است که باید در طول زمان بارها مطالعه شود.

دانستنی های جالب درباره داریوش ارجمند بازیگر و همسرش

اگر قرار بود نویسنده‌ای را ملاقات کنید چه زنده و چه درگذشته چه کسی را انتخاب می‌کردید؟ و دوست داشتید چه چیزی را درباره او بدانید؟

دوست داشتم «باروخ اسپینوزا»‌ (فیلسوف مشهور هلندی) را ملاقات کنم. طرز فکر او حیرت‌آور است. بی ‌نظیر است که بتوانم «جیمز بالدوین» را نیز ملاقات کنم. زمانی که آثارش را مطالعه می‌کنم یا به صدایش گوش می‌دهم احساساتی می‌شوم. و در آخر دوست داشتم «شمس تبریزی» را ملاقات کنم. حضور هر سه آن‌ها کنار هم بی‌نظیر خواهد بود.