سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگینامه کامل واکین فینیکس، بهترین بازیگر نقش اول اسکار 2020 +

نظر

 سمیرا فیض آبادی:‌ واکین فینیکس یکی از بازیگران برجسته و مشهور آمریکایی است که تاکنون جوایز بسیاری از جشنواره‌های گوناگون سینمایی دریافت کرده است. او در جوانی با فیلمی به نام «Parenthood» طعم موفقیت را چشید. گام‌های ابتدایی را روی پله‌های موفقیت برداشته بود که فیلم‌های بی نظیری همچون «گلادیاتور» و «Walk the Line» در مسیر بازیگری او قرار گرفتند که به خاطر بازی در آنها کاندیدای اسکار شد و جایزه گولدن گلوب را دریافت کرد. بعد از مدتی دوری از سینما با فیلمی به نام «The Master» به سینما بازگشت و حالا یک بار دیگر با فیلمی به نام «جوکر» شگفتی آفرید و توانسته جایزه بهترین بازیگر نقش اول را از جشنواره بفتا 2020 و اسکار 2020 دریافت کند.

بیوگرافی واکین فینیکس

نام کامل این بازیگر مشهور، واکین رافائل باتم است. او 18 نوامبر سال 1974 میلادی در در شهر سان خوآن پایتخت پورتوریکو در خانواده آمریکایی به دنیا آمد. او فرزند سوم خانواده است و 3 خواهر و یک برادر دارد که همه آنها بازیگر هستند. او همچنین یک خواهر نانتی به نام جودین دارند که حاصل ارتباط نامشروع قبلی پدرش است. او لب شکری به دنیا آمد. پدر او جان لی باتم، اصالتا اهل کالیفرنیا است. عمدتا انگلیسی تبار بوده و اد آلمانی-فرانسوی هم دارد. مادر او آرلین در خانواده ای یهودی از تبار روسیه و مجارستان و متولد نیویورک است. او به کالیفرنیا مهاجرت کرد و در انجا با پدر واکین آشنا شد. آن‌ها در سال 1969 ازدواج کردند و به گروهی مذهبی پیوستند و همراه با آن گروه شروع به مسافرت در آمریکای جنوبی کردند اما مدتی بعد از این گروه مذهبی جدا شدند و وقتی واکین سه ساله بود، در سال 1997 آنها به آمریکا بازگشتند. بعد از بازگشت فامیلی خود را از «باتم» به «فینیکس» (به معنای ققنوس) تغییر دادند. ققنوس پرنده ای افسانه ای است که از خاکستر خودش دوباره متولد می شود و آنها با انتخاب این نام نمادین می خواستند شروعی دوباره داشته باشند.

بیوگرافی فرزانه فصیحی دونده و همسرش

واکین و خواهرها و برادرش خیلی دوست داشتند برای یکدیگر نمایش اجرا کنند و مادرشان خیلی تلاش می کرد تا یک اجنت پیدا کند تا هنر فرزندانش دیده شود. واکین در این باره می گوید: « همه ما برای هم اواز می خواندیم و موسیقی پلی می کردیم و خیلی برونگرا بودیم. پدر و مادرمان همیشه ما را تشویق می کردند تا خودمان و توانایی هایمان را بروز دهیم و این شروعی برای بازیگری بود.»

شروع بازیگری واکین فینیکس

 

اولین ستاره این خانواده، برادر واکین، ریور بود که در سریال کوتاه تلویزیونی به نام «7 عروس برای 7 برادر» نقشی را ایفا کرد که از سال 1982 تا سال 1983 نمایش داده شد و واکین وقتی 8 ساله بود به عنوان مهمان در این سریال حضور پیدا کرد و همین حضور منجر به حضور او در تعدادی از سریال های تلویزیونی دیگر البته در نقش های کوتاه و فرعی شد. در آن زمان واکین نام «لیف» را برای خودش انتخاب کرده بود و در سن 16 سالگی دوباره از نام اصلی اش استفاده کرد.

اولین فیلم جدی واکین فینیکس، یک فیلم کودک ماجراجویانه به نام « SpaceCamp» بود که در سال 1986 رقم خورد. او در این فیلم نقش مکمل، نقش یک فضانورد را بازی کرد. بعد از آن در آثار تلویزیونی متعدد و تئاتر حضوری کوتاه و کم رنگ داشت. اولین باری که واکین نقش اصلی بازی کرد سال 1987 در فیلم «Russkies» بود. او در این فیلم نقش ی نوجوان منزوی، نقش برادرزاده کاراکتر استیو مارتین را بازی کرد. این فیلم 126 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد و مورد توجه متقدین سینما قرار گرفت. بعد از آنها به عنوان یک بازیگر نوجوان، چهره شناخته شده و مستعدی شد، تصمیم گرفت مدتی از بازیگری فاصله بگیرد و همراه پدرش به مکزیک و امریکای جنوبی سفر کرد.

بیوگرافی مرضیه موسوی و همسرش

اکتبر سال 1993، 3 روز قبل از تولد 19 سالگی واکین، برادرش ریور، به خاطر اوردوز کردن فوت کرد.  در دوره‌ای که واکین از بازیگری فاصله گرفته بود، برادرش ریور یکی از نقش اول ها و بازیگران جوان مطرح هالیوود شده بود.  واکین که همراه خواهرش به کلاب رفته بود با اورژانس تماس گرفته و مکرر برای برادرش تقاضای کمک می‌کرد. بعد از مرگ ریور، صدای ضبط شده واکین به کرات در تلویزیون و برنامه‌های رادیویی پخش میشد و نهایتا خانواده فینیکی تصمیم گرفتند از فضای رسانه ‌ای و حضور در محافل عمومی اجتناب کنند.

بعد از مدتی دوری از بازیگری، واکین عمدتا در نقش‌های مکمل و کاراکترهای خاکستری بازی کرد. در سال 1995 در فیلمی به نام « To Die For» با نیکول کیدمن همبازی شد. این فیلم فروش خوبی در گیشه داشت و بازی واکین مورد تحسین منتقدین واقع شد.  بعد از آن در سال 2007 در فیلمی به عاطفی درام به نام «Inventing the Abbotts» با لیو تایلر همبازی شد که پس از آن با این بازیگر جوان وارد رابطه شد. واکین پس از آن در همین سال با کارگردانی نامی هالیوود الیور استون در فیلم «U-Turn» همکاری کرد و با وجود اینکه این فیلم بازیگران بسیار خوبی همچون سین پن و کلیر دینز را داشت در گیشه شکست خورد.

در سال 1998، فینیکس با بازی در فیلم «Return to Paradise» سروصدای بسیاری راه انداخت. او در این فیلم نقش یک زندانی آمریکایی را بازی کرد که به جرم حمل مواد مخدر در مالزی زندانی شده و محکوم به اعدام می باشد. در همین سال او در فیلم دیگری به نام «Clay Pigeons» نقش پسر جوانی را بازی کرد که با یک قاتل زنجیره ای دوست می شود. این فیلم در گیشه شکست خورد.