سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شمار نیروگاههای هستهای جهان به پایینترین تعداد در 30 سال گذشته ر

نظر

در همین حال ترکیه 2 نیروگاه اتمی با ظرفیت مجموع 2.2 گیگاوات را در دست ساخت دارد، مصر در حال آماده‌سازی زیرساخت نیروگاه 4.8 گیگاواتی خود است و عربستان سعودی نیز در حال بستن قراردادها برای یک نیروگاه هسته‌ای 2 گیگاواتی است.

ایران نیز فاز 2 نیروگاه بوشهر را با ظرفیت 974 مگاوات و بودجه‌ای حدود 10 میلیارد دلار در دست احداث دارد. فاز 1 نیروگاه 915 مگاواتی بوشهر اکنون در دست بهره‌برداری است و کمتر از 2 درصد از برق مصرفی کل ایران را تولید می‌کند.

این در حالی است که بنابر گزارش سال 2020، ایران حدود 300 روز آفتابی در سال دارد که به این کشور تابش متوسطی فوق‌العاده معادل 2200 کیلووات ساعت بر متر مربع می‌دهد.

با این وجود اما کمتر از 1 درصد توان برق ایران از راه انرژی‌های تجدید پذیر به دست می‌آید.

یک نهاد بین‌المللی در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از وضعیت صنعت‌ هسته‌ای در جهان اعلام کرد میزان نیروگاه‌های اتمی فعال به پایین‌ترین تعداد در سی سال گذشته رسیده است.

بنابر گزارش نهاد وضعیت صنعت هسته‌ای (WNISR) که در پاریس مستقر است، در حال حاضر 408 نیروگاه اتمی در 31 کشور جهان به فعالیت می‌پردازند که در مقایسه با سال گذشته 9 واحد کمتر شده‌اند. این تعداد در مقایسه با 438 نیروگاه، در اوج فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان در سال 2002، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

مطابق آمار منتشره از 52 نیروگاه جدید در دست احداث دستکم 33 نیروگاه از برنامه عقب هستند. این در حالی است که در نیمه نخست سال 2020 حتی یک نیروگاه هسته‌ای جدید نیز وارد چرخه بهره‌برداری نشده است.

پروژه‌های هسته‌ای تعریف شده جدید علاوه بر مسئله تامین مالی، با رقیبی به نام انرژی‌ها تجدید‌پذیر مواجه هستند. در سال 2019 بودجه تعریف شده برای نیروگاه‌های هسته‌ای 31 میلیارد دلار بود که این مبلغ یک ‌دهم بودجه تخصیص یافته به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در جهان بوده است.

در این گزارش آمده است که صنایع انرژی تجدید‌پذیر نسبت به صنعت هسته‌ای در برابر اثرات همه‌گیری کرونا مقاومت بهتری از خود نشان داده‌اند.

بنا بر این پژوهش، تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر 3 درصد رشد را نشان داده در حالی که تولید انرژی هسته‌ای به همین میزان کاهش یافته است.

سال گذشته همچنین برای اولین بار در تاریخ، سهم انرژی‌های تجدید پذیردر تولید برق جهان با 10.39 درصد از سهم انرژی هسته‌ای با 1.35 درصد پیشی گرفته است.

داده‌های تازه نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته جهان به شکلی جدی در حال بستن راکتورهای اتمی خود و جایگزین کردن آن‌ها با نیروگاه‌‌های خورشیدی و بادی هستند. برای مثال آلمان در پنج سال گذشته 30 راکتور هسته‌ای را تعطیل کرده است و 24 راکتور دیگر نیز در این کشور در حال تعطیل شدن هستند.

آمریکا با 38 راکتور تعطیل شده، بریتانیا با 30 راکتور، ژاپن با 27 راکتور و فرانسه با 14 راکتور دیگر کشورهایی هستند که به فعالیت بخش قابل‌توجهی از نیروگاه‌های اتمی خود خاتمه داده‌اند.

این در شرایطی است که کشورهای خاورمیانه رفته رفته به انرژی هسته‌ای رو می‌آورند. مطابق گزارش منتشره، امارات عربی متحده 4 نیروگاه اتمی با ظرفیت 5.4 گیگاوات را در دست احداث دارد که یکی از آن‌ها در آستانه بهره‌برداری است.

آسوشیتد پرس