سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشکر ترامپ از ایران به خاطر مذاکره بسیار منصفانه در تبادل گروگان

نظر

دونالد ترامپ مبادله دو زندانی ایرانی وآمریکایی را "تبادل گروگان" خوانده و از ایران به خاطر "مذاکره ای بسیار منصفانه" که به آزادی این دو نفر منجر شد، تشکر کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به طور تلویحی دولت ایران را به مذاکره بر سر مسائل مهم تری تشویق کرده و گفته است: "دیدی، ما می توانیم با هم به توافق برسیم."

مقام‌های ایران و آمریکا روز شنبه (هفت دسامبر) مبادله مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه زندانی در آمریکا، با ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران را تائید کردند.

در این تبادل زندانیان، ایران، ژیائو وانگ، محقق چینی تبار دانشگاه پرینستون آمریکا را که از سال 2016 در ایران زندانی بود آزاد کرد. در مقابل، آمریکا مسعود سلیمانی، استاد و پژوهشگر ایرانی را که از یک سال پیش در آمریکا زندانی بود، آزاد کرد.

Image result for ?ترامپ?‎

دونالد ترامپ روز شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "ما خیلی خوشحالیم که گروگان ما برگشته است. همه اعضای دانشگاه پرینستون خوشحالند. این تبادل یک گروگان با یک گروگان بود."

او افزود این مبادله می تواند "یک پیش درآمد برای چیزی باشد که که می شود آن را انجام داد."

دونالد ترامپ پیش از این اظهارات در حساب کاربری توییتر خود درباره ژیائو وانگ نوشت: "او در دوران دولت اوباما (علیرغم هدیه 150 میلیارد دلاری) زندانی و در دوره دولت ترامپ به آمریکا بازگشت. ایران، متشکرم از این مذاکرات بسیار منصفانه. دیدی، ما می توانیم با هم به توافق برسیم."

چرت فرماندار خوانسار در جلسه سخنرانی استاندار

حدود چهار سال پیش در حالیکه وزرای خارجه امور ایران و آمریکا برای قرائت بیانیه اجرایی شدن تواق هسته ای (برجام) به وین اتریش رفته بودند، دو کشور چند زندانی مبادله کردند.

دولت باراک اوباما به طور هم زمان 400 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در سال 1979 را به صورت نقد با هواپیما به تهران انتقال داد که چنین اقدامی، از سوی برخی منتقدان دولت وقت آمریکا از جمله دونالد ترامپ "باج دادن" برای آزادی زندانیان آن کشور خوانده شد.

دونالد ترامپ همچنین در توییتی دیگر گفت: "ایالات متحده تا زمانی که ما همه آمریکایی هایی که به ناحق در ایران و سراسر جهان بازداشت شده اند را به عزیزانشان در خانه برنگرداند از پا نخواهد نشست."

از طرف دیگر، خانواده رابرت لوینسون، مامورسابق پلیس فدرال (اف بی آی)، که گفته می شود در سال 2007 میلادی در جزیره کیش ناپدید شد با صدور بیانیه ای از آزادی ژیائو وانگ استقبال کرده است.

این خانواده در عین حال از این که دولت آمریکا تا به حال قادر به بازگرداندن آقای لوینسون نبوده عمیقا ابراز ناخشنودی کرده است.

حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان به گفته سرافراز صداوسیما

آنها گفته اند: "مقامات ایرانی همچنان با جان پدر ما و خانواده ما یک بازی یک بازی بی رحمانه می کنند."

مقامات ایرانی در گذشته بارها گفته اند که از سرنوشت آقای لوینسون اطلاعی ندارند.

 

قدردانی ظریف

بنا بر گزارش ها، مسعود سلیمانی در سوئیس تحویل مقامات ایرانی شده است.

ژیائو وانگ به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و به 10 سال زندان محکوم شده بود. دولت آمریکا و خانواده وی اتهامات را بی اساس می دانست.

ژیائو وانگ دانشجوی دکترای تاریخ است و برای تحقیق درباره روابط ایران با قدرت‌های استعماری در دوره قاجار به ایران سفرکرده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی "از همه کسانی که در این امر دخیل بوده‌اند، بویژه دولت سوئیس" قدردانی کرد.

کاخ سفید هم با صدور بیانیه ای از دولت سوئیس برای کمک در مذاکرات مربوط به آزادی آقای وانگ قدردانی کرد.

همسر ژیائو وانگ در بیانیه‌ای به مناسبت آزادی همسرش گفته است: "خانواده ما یک بار دیگر کامل شد. پسرم شائوفان و من سه سال منتظر چنین روزی بودیم. کلمات قادر نیستند هیجان مرا بیان کنند که یک بار دیگر به ژیائو ملحق می‌شویم."

بیوگرافی سعید رندی پسر متجاوز به زنان در سوئد

او افزود: "از همه کسانی که در این مورد کمک کردند، تشکرمی‌کنیم."

مسعود سلیمانی، رئیس انجمن هماتولوژی ایران و پژوهشگر سلول های بنیادی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شده بود.

او یک سال پیش با ویزای شش ماهه مطالعاتی راهی ایالت مینه‌سوتای آمریکا شد تا فرصت مطالعاتی خود را در کلینیک مایو در این ایالت بگذراند.

اما پلیس فدرال آمریکا در اکتبر 2018 بلافاصله بعد از رسیدن به خاک آمریکا او را بازداشت کرد و به زندانی در آتلانتا مرکز ایالت جورجیا فرستاد.

گفته شده بود دلیل بازداشت او و دو دانشجوی سابقش خرید هشت ویال (شیشه کوچک) حاوی "هورمون رشد انسان" بوده که به ادعای مقام‌های آمریکایی جزو مواد تحریمی بوده است.

این دو دانشجوی سابق آقای سلیمانی بعد از مدتی به قید وثیقه آزاد شدند. رسانه‌های آمریکا نام این دو نفر را محبوبه قائدی و مریم جزایری، اعلام کردند.

وزیر امور خارجه ایران در ماه سپتامبر که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود برای آزادی ژیائو وانگ در برابر مسعود سلیمانی که به جرم دور زدن تحریم ها در آمریکا زندانی شده بود، اعلام آمادگی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای سلیمانی پس از بازگشت به ایران در فرودگاه مهرآباد تهران به خبرنگاران گفت در دوران حبس "آمریکایی‌ها به دیگر زندانی‌ها گفته بودند که من یک تروریست هستم که هدفم از حضور در آمریکا بمب‌گذاری در این کشور بوده و آنها من را بازداشت کرده‌اند."

او افزود: "بعد از مدتی خود زندانی ‌ها به من می ‌گفتند که به تو نمی ‌آید که تروریست و بمب‌گذار باشی. اینها چه می‌گویند که من هم در جواب می‌گفتم نمی‌دانم اینها چه می‌گویند."