سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احضار سفیر ایران در لندن بعد از بازداشت سفیر انگلیس در تهران

نظر

احضار سفیر ایران در لندن بعد از بازداشت سفیر انگلیس در تهران

- سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شده است.

وی افزود: این اقدام در واکنش به بازداشت موقت شنبه گذشته راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران صورت گرفته است.

مک ایر که برخلاف اصول دیپلماتیک در جریان تجمع غیرقانونی شامگاه شنبه در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران حاضر شده بود،  دستگیر اما به علت برخورداری از مصونیت دیپلماتیک آزاد شد.

 سفیر ایران به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده شد

 مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی بامداد دوشنبه در این رابطه اعلام کرد: ساعت 18:35 روز شنبه سفیر کشور انگلستان به همراه فرد دیگری با حضور در میان تجمع کنندگان مقابل دانشگاه امیر کبیر تهران از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند، فیلمبرداری می‌کرد.
با هوشیاری ماموران پلیس امنیت ناجا، سفیر انگلیس شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در ساعت 19:10 دستگیر و پس از اقدامات اولیه قانونی به نماینده وزارت امور خارجه تحویل شد.
لازم به ذکر است، فرد همراه با سفیر انگلیس با مشاهده این صحنه اقدام به فرار کرد و به سفارت انگلستان پناه برد.

ماجرای سقوط هواپیمای اکراینی + تصاویر

سفیر انگلیس در تهران همچنین بعد از ظهر یکشنبه به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.  

در این احضار، مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون 1961 روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلیس باید در این خصوص توضیح دهد.

منبع یاهو