سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص تریامترن اچ برای چی خوبه + موارد مصرف و عوارض

نظر

معرفی دارویی ترکیبی برای درمان فشار خون بالا موضوع مطلب امروزقرص تریامترن اچ برای چی خوبه و اچ در آن نشانه هیدروکلروتیازید است. همچنین موارد مصرف و عوارض آن را در زیر آشنا شوید.

 

قرص تریامترن اچ برای چی خوبه 

700377 Gahar ir قرص تریامترن اچ برای چی خوبه + موارد مصرف و عوارض

موارد مصرف و عوارض

درمان فشار خون بالا از موارد مصرف این دارومحسوب می گردد. از دیگر خواص تریامترن کاهش مایعات اضافی موجود در بدن می باشد.

قرص فولیکوفر

تریامترین به گروهی از داروها به نام مدرهای حافظ پتاسیم تعلق دارد. مدرها را گاهی قرص‌ های آب هم می‌نامند. این قرص‌ ها سبب دفع آب اضافی از بدن می‌شود.

تریامترین حافظ پتاسیم می‌باشد و بر خلاف دیگر مدرها پتاسیم را از بدن دفع نمی‌کند. تریامترین برای درمان ادم (تجمع آب در بدن) به کار می‌رود. ادم معمولاً بر اثر نارسایی قلبی کبدی و یا کلیوی پدید می‌آید.

ادم زمانی رخ می‌دهد که مایعات از رگ‌های خونی به بیرون نشت می‌کنند و سبب ورم در ریه و پاها می‌شود. این حالت سبب تنگی نفس می‌شود. این دارو با افزایش دفع ادرار از کلیه سبب کاهش مایعات در بدن می‌شود.

این دارو ترکیب دو داروی مدر تریامترن و هیدروکلرتیازید می‌باشد که یکی دفع‌ کننده پتاسیم و دیگری نگهدارنده پتاسیم می‌باشد و با اثر بر نفرونهای کلیه موجب افزایش ادرار و کاهش فشار خون می‌شود.

موارد مصرف 

این ترکیب دارویی به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات ادم ( مانند نارسایی احتقانی قلبی، سیروز کبدی، سندرم نفروتیک، خیز ناشی از کورتیکوستروئیدها و خیز با علت نامشخص )، در درمان زیادی فشار خون ( به ویژه در مواردی که نیاز به یک مدر نگهدارنده پتاسیم باشد ) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف داروهای مدر در افراد مبتلا به زیادی فشار خون ( در صورتی که سایر تدابیر مفید یا کافی نباشند ) مصرف می‌شود.

بخوانید :   معرفی بهترین روش برای ترک دائم سیگار

703498 Gahar ir قرص تریامترن اچ برای چی خوبه + موارد مصرف و عوارض

مکانیسم اثر 

تریامترن: با اثر مستقیم بر توبول های دیستال کلیه باعث مهار بازجذب سدیم و مهار Na-K ATPase و کاهش ترشح کلسیم، منیزیم و هیدروژن می گردد.
هیدروکلروتیازید: با مهار باز جذب سدیم در توبول های دیستال کلیه موجب افزایش ترشح آب، سدیم، پتاسیم و هیدروژن می گردد.

فارماکوکینتیک تریامترن – اچ

تریامترن به سرعت ولی ناقص از مجرای گوارش جذب می‌شود ( 70-30 درصد ) . پیوند تریامترن به پروتئین متوسط است و متابولیسم آن کبدی است. نیمه عمر تریامترن در افراد با کلیه سالم، 120-90 دقیقه و در نارسایی کلیه 10 ساعت می‌باشد.

زمان لازم برای شروع اثر دارو به عنوان مدر 4-2 ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت تریامترن، 4-2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر با مصرف مقادیر متعدد یک یا چند روز است. طول اثر تریامترن 9-7 ساعت می‌باشد. تریامترن به طور عمده از طریق صفرا دفع می‌شود.

موارد منع مصرف

  • بیماران مبتلا به افزایش پتاسیم خون
  • حساسیت شدید به تریامترن – اچ
  • نارسایی کلیوی
  • آنوری
  • نارسایی کبدی
  • هیپرکالمی شدید
  • نفروپاتی دیابتیک

مقدار و نحوه مصرف 

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند:

برای فشار خون بالا و کاهش مقدار آب در بدن:

  1. بزرگسالان: 1 تا 4 قرص در روز، بستگی به دوز دارو در قرص دارد.
  2. کودکان: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.
بخوانید :   هزینه سونوگرافی سه بعدی

 

مصرف تریامترن – اچ در بارداری و شیردهی

مصرف  در بارداری: مطالعات حیوانی شواهدی مبنی بر تاثیرات تراتوژنیک را نشان نداده است. داده های کنترل شده ای در مورد مصرف دارو را در بارداری انسان در دسترس نیست. برخی تحقیقات نشان داده است تریامترن – اچ می تواند تاثیرات مضری بر جنین داشته باشد اما ناهنجاری های مشخصی در مورد آن نشان داده نشده است. خانم های بارداری که در خطر قرار دارند مانند آن هایی که در خطر بروز پره اکلامپسی قرار دارند باید احتیاط کنند.

مصرف در شیردهی: 

تریامترن اچ در شیردهی نباید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از تریامترن اچ در شیردهی تنها در صورتی مجاز است که جایگزین مناسبی برای آن در دست نباشد. هیدروکلروتیازید در شیر ترشح می شود اما شواهدی مبنی بر ترشح تریامترن در شیر مادر وجود ندارد. در برخی منابع عنوان شده است در موارد لزوم باید مقدار هیدروکلروتیازید کمتر از 50 میلی گرم در روز یا کمتر باشد.

عوارض جانبی قرص تریامترن اچ

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر کدام از عوارض زیر در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

بخوانید :   نشانه ها و علائم پیش دیابت را جدی بگیرید

موارد نادر:
مدفوع سیاه و قیر مانند، خون در ادرار و یا مدفوع، سرفه و یا خس خس سینه، تب و لرز، درد مفاصل، درد در قسمت تحتانی کمر و یا پهلوها، اختلال و درد هنگام دفع ادرار، نقاط سوزنی شکل قرمز برروی پوست، راش پوستی یا کهیر، درد شدید معده همراه با حالت تهوع و استفراغ، خونریزی و کبودی غیر عادی، زردی چشم ها و پوست، زبان قرمز روشن، سوزش و التهاب در زبان، ترک خوردن گوشه های دهان.

885025 Gahar ir قرص تریامترن اچ برای چی خوبه + موارد مصرف و عوارض
علائم و نشانه های تغییرات پتاسیم:
گیجی، خشکی دهان، افزایش تشنگی، ضربان قلب نامنظم، تغییرات ذهنی و رفتاری، گرفتگی و درد عضلات، کرختی و سوزن سوزن شدن دست ها، پاها و لبها، تنگی نفس یا اختلال در تنفس، خستگی و ضعف غیر عادی، نبض ضعیف، ضعف و سنگینی پاها.
عوارض جانبی زیر نیز ممکن است اتفاق بیفتد که نیاز به توجه پزشکی ندارد. این موارد ممکن است با ادامه مصرف دارو خود به خود از بین بروند، اما در صورتی که ادامه پیدا کردند یا آزار دهنده شدند باید به پزشک مراجعه کرد:

موارد با شیوع کمتر:
کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ، دل پیچه و اسهال، ناراحتی معده، کاهش توانایی جنسی، گیجی و سبک سری در هنگام بلند شدن از موقعیت خوابیده و یا نشسته، سردرد، افزایش حساسیت پوست به نور.