سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی صلاحیت نامزد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا با جدال سناتورها

نظر

بررسی صلاحیت نامزد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا با جدال سناتورها شروع شد

کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا روند رسیدگی به صلاحیت قاضی امی کنی برت، نامزد معرفی شده از سوی دونالد ترامپ برای جایگزینی قاضی تازه درگذشته، روث بیدر گینزبرگ، را آغاز کرده است. سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در سخنان آغازین این جلسه یکدیگر را متهم به سیاسی‌کاری کردند و از تهدید سلامت و بهداشت تا حمله به آزادی مذهبی در آمریکا را پیش کشیدند.

خانم برت ظهر دوشنبه، 12 اکتبر، در مراسم گشایش جلسه سنا گفت از این که از سوی آقای ترامپ برای این سمت برگزیده شده احساس "افتخار" می‌کند.

او که 48 سال دارد و بنابر سابقه‌اش یک قاضی محافظه‌کار و نزدیک به مواضع جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود، در سخنان آغازین خود وعده داد که در صورت انتخاب با "بی‌طرفی" قضاوت کند.

در صورت تایید، خانم برت سومین قاضی است که دونالد ترامپ به دیوان عالی فرستاده است

با این حال، آغاز روند بررسی صلاحیت او تنها سه هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری (سوم نوامبر) محل مناقشه جدی میان مردم آمریکا و سیاست‌مداران دو حزب اصلی این کشور شده است.

لیندزی گراهام، رئیس جمهوری‌خواه کمیته قضایی سنا که این جلسات را مدیریت خواهد کرد گفته انتظار دارد که یک "هفته پرتنش و آتشین" پیش رو باشد.

در صورت تایید، قاضی برت موازنه قضات محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا را به نفع اصول‌گرایان مستحکم‌تر خواهد کرد. تا پیش از مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ، دیوان عالی که 9 قاضی دارد با 5 قاضی محافظه‌کار و 4 قاضی لیبرال به پرونده‌های ملی رسیدگی می‌کرد و با ورود یک قاضی محافظه کار دیگر، بسیاری 6 به 3 شدن محافظه‌کاران را تهدیدی برای بی‌طرفی این دیوان برشمرده‌اند.

شمار نیروگاههای هستهای جهان به پایینترین تعداد در 30 سال گذشته

خانم برت که دو سال پیش برای قضاوت در حوزه هفتم دادگاه فدرال استیناف در شیکاگو از سنا رای اعتماد گرفته بود روز دوشنبه به سناتورها و برابر دوربین‌ها گفت: "من نامزد تصدی کرسی خالی قاضی گینزبرگ شده‌ام، کسی که هیچ کس نخواهد توانست جای او را پر کند... من برای همیشه قدردان راهی خواهم بود که او (قاضی گینزبرگ) برای ما ترسیم کرده است."

این در حالی است که در مدت حضور قاضی امی کنی برت، در حوزه هفتم دادگاه فدرال آمریکا (در شیکاگو) او با رویکرد و نظرگاه‌های قاضی گینزبرگ مخالفت کرده بود. مواضعی که دموکرات‌ها با استناد به آنها انتخاب خانم برت را تهدیدی برای قوانینی چون آزادی سقط جنین و بیمه درمانی همگانی که به اوباماکر شهرت یافته می‌دانند.

جمهوری‌خواهان که با اکثریت 53 به 47 کنترل مجلس سنا را در دست دارند در تلاشند روند رسیدگی به صلاحیت خانم برت و رای اعتماد به او در صحن علنی سنا پیش از انتخابات روز سوم نوامبر به اتمام برسانند.

اما جو بایدن، رقیب دموکرات آقای ترامپ می‌گوید باید این روند رسیدگی به بعد از معلوم شدن نتایج انتخابات موکول شود.

9 قاضی القضات دیوان عالی آمریکا می‌توانند تا پایان عمر بر کرسی خود تکیه بزنند - چنانچه قاضی روث بیدر گینزبرگ تا زمان مرگ که 87 سال سن داشت در سمت خود باقی ماند - این دیوان نقش بسیار مهمی در برخی پرونده‌های بزرگ داشته است؛ از جمله قانون ازدواج همجنس‌گرایان، آزادی سقط‌جنین، مالکیت اسلحه و حتی جلوگیری از سرکوب آرای اقلیت‌ها.

bbc