سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موارد مصرف و عوارض قرص انالاپریل

نظر

 انالاپریل چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان و جلوگیری فشار خون ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه انالاپریل پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

 

انالاپریل چیست؟

انالاپریل یا  Enalapril متعلق به دسته داروهای کنترل کننده فشار خون است که با دفع بعضی املاح و مایعات از طریق ادرار فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد و بار قلب و کلیه را سبک می کند.

مطالب پزشکی 

انالاپریل با مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، از تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسینII جلوگیری می‌کند. این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر جهت بهبود شرایط شما تجویز شود.

 

نکات پیش از مصرف انالاپریل

  • در صورت داشتن سابقه آنژیوادم نباید از انالاپریل استفاده کنید.
  • انالاپریل می تواند بر قلب و سطح الکترولیت ها تاثیر بگذارد. در صورت داشتن درد قفسه سینه، نبض اهسته و ضربان قلب نا منظم، ضعف یا انقباض ماهیچه ای فورا با پزشک تماس بگیرید.
  • مردم داروی انالاپریل را به عنوان قرص فشار انالاپریل می شناسند زیرا انالاپریل عمدتا در درمان فشار خون بالا استفاده می شود
  • در طول درمان با انالاپریل احتمال افزایش مقدار پتاسیم وجود دارد. علائم افزایش پتاسیم عبارت است از: تهوع، ضعف، درد قفسه سینه و ضربان قلب نا منظم.
  • سرفه خشک ناشی از انالاپریل با قطع مصرف برطرف می شود.
  • دوز انالاپریل بر حسب اندیکاسیون آن تعیین می گردد.

 

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

موارد مصرف

این دارو در درمان زیادی اولیه فشار خون به عنوان داروی کمکی نارسایی احتقانی قلب، پیشگیری از نارسایی علامتی قلبی و ایسکمی کرونر در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد بطن چپ، مصرف می‌شود.

نحوه مصرف

 

نحوه مصرف

انالاپریل را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است هر از گاهی دوز مصرفی شما را تغییر دهد. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

 

عوارض پس از مصرف

کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد، تهوع(و گاهگاهی استفراغ)، کرامپ عضلانی، خشکی مداوم دهان، ناراحتی گلو، تغییرات صدا و حس چشایی، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، درد شکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیم خون، آنژیوادم، کهیر، بثورات جلدی و حساسیت مفرط و اختلالات خونی با مصرف این دارو گزارش شده است.

 

عوارض جانبی

  • CNS: سردرد، سر گیجه، بی خوابی، خستگی، سنکوپ.
  • GI: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد، بی اشتهایی.
  • CV: افت فشار خون، برادیکاردی، درد قفسه سینه.
  • Other: آگرانولوسیتوز، نوتروپنی، ترمبوسیتوپنی، سرفه خشک، تضعیف مغز استخوان.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با داروهای بیهوش‌کننده، اثر کاهنده فشار خون را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است اثر پایین‌آورنده فشار خون انالاپریل را کاهش داده و خطر نارسایی کلیه را افزایش یابد. در صورت مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین، خطر بروز زیادی پتاسیم خون افزایش می‌یابد. در صورت مصرف همزمان انالاپریل با داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم و مکمل‌های پتاسیم، احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجود دارد. همچنین داروهای مدر ممکن است سبب افزایش اثر کاهنده فشار خون انالاپریل شوند. در صورت مصرف همزمان لیتیم با انالاپریل، دفع لیتیم کاهش یافته و غلظت آن در پلاسما افزایش می‌یابد. مصرف همزمان الکل وداروهای مدر یا انالاپریل ممکن است سبب تشدید اثرات کاهنده فشار خون شود